مجلس و فناوری| شرکت‌های خلاق به تسهیلات و حمایت‌ها نیاز دارند

مجلس و فناوری| شرکت‌های خلاق به تسهیلات و حمایت‌ها نیاز دارند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 78910
یک نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای اختصاص تسهیلات مالی ارزان قیمت و معافیت‌ها به شرکت‌های خلاق، باید برنامه‌ریزی کرد.

حسین رئیسی نماینده حوزه انتخابیه میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد به نقش شرکت‌های خلاق در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: اقتصاد پایدار مشخصاتی دارد و مهمترین مشخصه اقتصاد پایدار نیز تکیه آن به دانش و فناوری‌های به‌روز و کارآمد است. صنعتی شدن نیز اگر به صورت صددرصد متکی به تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی باشد، نمی‌تواند برای کشور تولیداتی باثبات ایجاد کند.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، چنین صنعتی در شرایط بحرانی نظیر تحریم، در تامین محصولات و مواد اولیه و احتیاجات مورد نیاز بازار کشور، با چالش‌های مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری تا بدین حد بر روی حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان تاکید دارند. این شرکت‌ها هستند که با بومی‌سازی فناوری‌ها، کاری می‌کنند که صنعت و تولید ما وابسته به خارج نباشد و همه حلقه‌های زنجیره تولید در داخل کشور به وجود آید.

 

برداشتن موانع

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است و چه مانع زدایی، واجب‌تر از برداشتن سنگ از پیش پای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان وجود دارد. مدیران دولتی در هر نهاد و سازمان و مؤسسه‌ای باید به این عقلیت برسند که اولویت باید با محصولات خلاق و دانش‌بنیان باشد و نه کالای وارداتی و مانند آن. وقتی محصولات مشابه داخلی خلاق و دانش‌بنیان داریم، چرا باید یک سازمان دولتی محصول وارداتی خریداری کند، اصلح‌تر آن است که آن مدیر دولتی با مراجعه به شرکت‌های نوآور توانمند از تولید داخلی حمایت کند و امتیازاتی را برای آنها در مقایسه با شرکت‌های وارد کننده لحاظ کند.

 

وی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع نرم و خلاق در اقتصاد کشور گفت: در رقابت‌های بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته و های‌تک، اهمیت زیادی دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان باید از طریق تمرکز بر بومی‌سازی این فناوری‌ها، بتوانند نیاز ما به خارج را در این حوزه‌ها برطرف کنند و زمینه صادرات را نیز فراهم کنند.

رئیسی، با اشاره به توانمندی خلاق‌ها در رفع نیازهای ارزبر کشور گفت:  در داخل کشور ما نیازهای زیاد دیگری هم داریم که فوق‌العاده ارزبر هستند، مثلاً مانند واردات لوازم التحری، اسباب بازی، نرم‌افزارهای ارتباطی و هوش مصنوعی، شرکت‌های خلاق می‌توانند از طریق طراحی‌های نوآورانه و بومی‌سازی فناوری، این نیازها را مرتفع سازند و زمینه خروج ارز از کشور را از بین ببرند.

وی از نقش کنش‌گرانه معاونت علمی و فناوری برای حمایت از این شرکت‌ها افزود: به دلیل همین نقش مهم است که حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور تا بدین حد از اهمیت برخوردار است و مجلس نیز با اشراف بر نقش جوانان خلاق کشور، از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد. در واقع حمایت از شرکت‌های خلاق به معنای کاهش خروج ارز از کشور است و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های عملگرایانه و مدقن انجام گیرد.

 

هماهنگی بین بخشی

این نماینده مجلس با بیان این‌که شرکت‌های خلاق به تسهیلات و حمایت‌های قانونی نیاز دارند، افزود: حمایت‌های مالی از پروژه‌های خلاق، تسهیلات ارزان قیمت، معافیت‌های مالیاتی، تخفیفات و مزیت‌های گمرکی، از جمله بسته‌های حمایتی است که مجلس از تخصیص آنها به این شرکت‌ها حمایت می‌کند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان یک نهاد دولتی که وظیفه هماهنگی بین بخشی را برعهده دارد، در صورت وجود خلاء قانونی می‌تواند به مجلس مراجعه کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

#33

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مجلس و فناوری| مجلس برای حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در بودجه 1401 آمادگی دارد
مجلس و فناوری| مجلس برای حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در بودجه 1401 آمادگی دارد
00/08/10 - 08:36
مجلس و فناوری| خانه‌های خلاق گامی در مسیر حمایت زیرساختی از شرکت‌ها است
مجلس و فناوری| خانه‌های خلاق گامی در مسیر حمایت زیرساختی از شرکت‌ها است
00/07/17 - 13:26
مجلس و فناوری| حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست سرمایه‌گذاری است
مجلس و فناوری| حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست سرمایه‌گذاری است
00/07/10 - 14:00
بیشتر بخوانیم